Kada čujemo ime Davida Beckhama, mnogima odavno prva asocijacia nisu fudbal i njegovi sportski uspesi koji su svakako neosporni. Becksova sprega sa modom i globalnim medijima već duže vreme u prvi plan stavljaju njegov izgled i lifestyle. Njegovo lice nam se smeši ili nas sa puno erotskog naboja posmatra sa bilborda ili iz stranica modnih magazina na kojima reklamira brojne modne linije i kozmetičke proizvode, ali ponajviše sebe samog. Ime koje nosi je odavno postalo sinonim zgodnog, besprekorno stilizovanog muškarca koji je predmet žudnje i žena i muškaraca širom sveta i on je toga bezobrazno svestan. Toliko bezobrazno da svojom pojavom nikoga ne ostavlja ravnodušnim. I ne samo da je svojim načinom života i izgledom sebi prokrčio put u svet mode i savremenog marketinga, već i brojnim drugim svojim kolegama, prevashodno fudbalerima. Pri čemu nije reč samo o poslovnim vezama i reklamama.
Danas je drugačije. Vrhunski sportistii iz svih sportova su danas dobri konzumenti mode, a i rado su viđeni na modnim dešavanjima. Oni su poslednjih godina na velika vrata ušli u visoko društvo modno osvešćenih i uspešnih zaštitnih lica raznih brendova i dizajnera.Ponude su počele pljuštati kada su marketinški genijalci shvatili da stvar nije samo u lepim telima, mišićima i brojnim obožavateljima, nego u posebnoj vrsti poverenja kojim zrače sportisti. Prema Forbes-ovoj listi Roger Federer godišnje zarađuje oko 10 miliona dolara samo od nošenja Nike teniske opreme. Stručnjaci su dalje izračunali da s obzirom na broj mečeva koje godišnje odigra to znači da on po jednom meču dobija oko 100.000 dolara samo zato što tenis igra obučen. U određeni brend, doduše. Teniseri su inače godinama bili najplaćeniji promoteri brendova na sportskim terenima, zarađujući mnogo više od najskupljih supermodela. Zahvalnost za to svakako duguju televiziji. Između dva poena, TV kamere su fokusirane na same igrače, a prevashodno na gornji deo tela, trudeći se da logoi brendova koje sportisti nose budu jasno vidljivi i čitljivi. Teniski mečevi traju satima, pa na kraju turnira imamo stotine minuta besplatnog TV reklamiranja.
Golf je drugi sport omiljen među sponzorima sportske odeće. Takođe rasprostranjen, popularan među srednjom klasom, ali i još jedan sport kod koga je TV kamera konstantno fokusirana na igrača i to na gornji deo njegovog tela. To objašnjava zašto je Tiger Woods na prvom mestu najbolje plaćenih promotera određenih sportskih brendova. Primera radi, od njegove prosečne zarade od 78 miliona dolara godišnje, 65 miliona dolazi od raznih sponzorskih ugovora, prevashodno od Nike-a i Roleks-a. Ostatak Forbes-ove liste deset najbolje plaćenih sportista kada su u pitanju sponzorski i reklamni ugovori čine dva košarkaša (James LeBron i Kobe Bryant), dva igrača američkog fudbala (Drew Brees i Aaron Rodgers) i naravno trojica najpopularnijih fudbalera današnjice (Ronaldo, Beckham i Messi). Ono što je zanimljivo jeste činjenica da su individualni sportisti uglavnom plaćeni za sportsku garderobu koju nose na samim terenima, dok zvezdama ekipnih sportova, u kojima je odabir sportske odeće na terenu izbor menadžmenta tima, a ne samog sportiste, preostaju manekenski ugovori za reklamiranje određenih brendova i dizajnera. Otuda Ronaldo ima ugovor sa Armanijem, Becham sa H&M, Messi sa Dolce&Gabbana, Zinedine Zidane sa Mangom, Jenson Button sa Hugo Bossom. Dešava se čak i to da jedan brend visoke mode sponzoriše ceo tim i iskoristi ga u svoje marketinške svrhe, kao što su Dolce&Gabbana uradili sa fudbalskim klubom Milano ili Hugo Boss sa McLarenom u Formuli 1. Neretko, određeni brendovi angažuju sportiste i da dizajniraju za njih ili da se barem potpišu kao dizajneri određenih mini serija u okviru njihovog brenda, očekujući, ali i nesporno ostvarujući time bolju prodaju svojih proizvoda.
Suštinski, nema dileme oko toga zašto su brendovima koji proizvode sportsku opremu neophodni sportisti kao promoteri. Objašnjenje je jednostavno i logično. Nešto malo kompleksnije je pitanje zašto brendovi visoke mode plaćaju tako velike svote novca sportistima kako bi nosili i reklamirali njihovu odeću van terena. Zašto H&M tako enormno plaća Beckhama kako bi nosio iI dizajnirao njihov veš ili kako je Ronaldo sposoban da prikupi toliko novca od samog nošenja Armani pantalona koje bi verovatno nosio čak i da nije sponzorisan od strane njih. Odgovor je i ovde, manje-više, jednostavan. Sportisti su postali vrlo poželjni za velike modne kuće jer predstavljaju talent i uspeh na najpošteniji mogući način. Oni brendovima koje promovišu daju svojevrsni kredibilitet, jer su do uspeha došli poštujući određena pravila i s mnogo truda.
Da bi bili dobri promoteri određenog brenda Sportisti moraju biti uspešni. Niko svakako neće sponzorisati gubitnika, a posebno ga neće uzeti za svog promotera. Istovremeno je poželjno da budu čistog obraza. Primera radi, upravo je Tiger Woods imao gubitak unosnih reklamnih poslova i pad zarade na tom polju u trenutku kada je bio u žiži javnosti zbog zapetljane preljubničke afere i raspada njegovog braka. Sponzori naročito vole sportiste koji šalju urednu i zdravu sliku o sebi. Čak i kada greše, oni moraju biti dostojanstveni. Istraživanja pokazuju da sportisti koji su imali bilo kakve veze sa nasiljem, rasističkim komentarima, pa čak i sexualnim skandalima, nisu poželjni da budu promoteri određenih brendova. Fizički je očekivano da sportista dobro izgleda, dok je lepota plus.U tome se, između ostalog, krije iI tajna Beckhamovog uspeha na ovom polju. Zgodan, ljubimac medija, sa izgledom manekena i suprugom pop-zvezdom, on 90% svoje godišnje zarade obezbeđuje kroz reklamne kampanje i sponzorstva.
Istorijski gledano, brendovima je trebalo vremena da shvate potencijal sportista kada je njihova promocija u pitanju iako se prva poznata kooperacija između sporta i mode dogodila 30tih godina prošlog veka kada je Coco Chanel u polo uveo njen dečko Boy Capel. Teniseri su u sledećim godinama prednjačili u glamurizaciji sporta. Imena René Lacoste i Fred Perry znaju svi koji su ikad odenuli sportsku/casual odeću, ali o njihovim sportskim uspesima znaju samo veliki fanovi. Fred Perry je nakon dizajniranja polo majica 50tih godina iste davao besplatno teniserima na Wimbledonu. Međutim, sportisti su još uvek bili miljama daleko od toga da budu oficijelno plaćeni od strane dizajnera kako bi nosili njihovu odeću. Do toga je došlo tek kasnije sa ekspanzijom televizije, a posebno u novije doba sa razvojem interneta i pojavom društvenih mreža. Nikada nije bilo modernije nego ovog trenutka da se ljudi oblače, mirišu I izgledaju isto kao iI njihovi sportski idoli. Stoga, danas gotovo da ne postoji uspešan sportista koji nema sponzorski ugovor makar sa jednim brendom iz oblasti mode i lifestyle-a. I ne samo to. Sportisti su poslednjih godina prestali da budu samo lepa tela za reklamiranje odeće. Oni postaju savremeni trendseteri, preuzimajući primat nad drugim celebrity ličnostima kojima sada oni postaju modni uzori. Navodno čak i pomodari poput 50 Centa i P Diddyja plaćaju stiliste koji ih upućuju kako da citiraju modne izbore uvek elegantnog Beckhama. Sarađujući sa dizajnerima i promovišući njihove kolekcije, sportisti su se i sami modno edukovali. Sportske zvezde danas spadaju u najbolje odevene muškarce uzimajući u tom segment primat i nad holivudskim zvezdama. Oni sve češće zauzimaju top mesta na listama najbolje obučenih javnih ličnosti koje prave modni magazinie i portali širom sveta. Hteli to da priznamo ili ne, sportisti su evoluirali u modne znalce i postali trendseteri i ljubimci dizajnera za XXI vek.
Ovo je deset onih koje su najčešće na listama najbolje obučenih muškaraca i onih od stila. Ukratko rečeno, modne ikone među sportistima
James LeBron
James LeBron, poznat I kao “King James” ne zakucava uspešno samo na košarkaškom terenu već I van njega. Odevne kombinacije koje nosi predstavljaju pun pogodak. On jednostavno ne maši i samim tim se sa pravom poslednjih godina nalazi na prvom mestu najbolje obučenih sportista, ali i muškaraca generalno. Ima veoma prepoznatljiv stil u kome se očitava besprekorna stilizacija i vođenje računa o svakom i najsitnijem detalju. Veran je klasičnim odevnim predmetima, ali smeo u odabiru boja. Njegov stil pokazuje inspiraciju elegantnim razrađenim obrascima uz vešto i smelo kombinovanje kraljevskih boja – crvene i purpurno ljubičaste. Međutim, iako često eklektično eksperimentiše, njegov stil je uvek isti: luksuzan i uglađen. Veoma često ga možemo videti u odelima koja su najčešće pravljena po meri, specijalno za njega. Od poznatih brendova najčešće nosi Ralph Lauren i Tom Ford, dok su neizostavan deo svakog njegovog outfita satovi Audemars Piguet, na čiju kolekciju je posebno ponosan. Obožava prsluke, karirane dezene, džempere, šešire, velike naočare i kravate sa obaveznom upotrebom šnala za kravatu – to mu je, pored satova, omiljen modni detalj. Ujedno obožava i casual oblačenje, pri čemu posebno voli polo majice Lanvin i Paul Smith, a kada je o džinsu reč uglavnom bira Levi’s. Odličan je u kombinovanju majica i farmerki sa sportskim kaputima, uvek potpuno svestan svog dobrog izgleda. Maltene rutinski se pojavljuje u jasnim kombinacijama, oštrih i elegantnih odabira koji su uvek jednostavni, a moderni. Često se kaže kako modni svet ne prihvata neki trend ili ideju sve dok to ne učini ili barem blagoslovi kraljica lično – Anna Wintour, a ona je još 2008 godine na naslovnu stranu američkog Voguea, stavila upravo LeBrona. Na taj način on je jedan od samo 5 muškaraca kojima je pošlo za rukom da se nađu na naslovnoj strani ženske modne biblije, a pritom je, uz Ryan Lochtea, američkog plivača, i jedini sportista na toj poziciji.
Dwyane Wade
Poput njegovog bivšeg saigrača, Kralja Jamesa, Dwyane Wade postiže odlične rezultate i van terena, barem kada je o oblačenju reč. Dvojica košarkaša koji su poslednjih godina konstantno u žiži i zbog svog stila odevanja, potvrđuju činjenicu da NBA liga krije dosta modnih ikona. Kao i LeBron, i Wade ima stil koji je elegantan, ali originalan i privlači pažnju modnih znalaca. Voli klasična, dobro skrojena odela pri čemu je veran dizajnerima kao što su Calvin Klein, Ralph Lauren and Gucci, ali i naglašene detalje kao što su kravate, leptir mašne i svilene maramice u džepu sakoa. Njegovi najupečatljiviji outfiti se sastoje od dobro ukrojenih blejzera jarkih boja koje vešto kombinuje sa dezeniranim košuljama i prslucima, te upadljivim cipelama koje mu uvek daju dinamičan izgled, kao i naočare debelih okvira koje prosto obožava. Wade pravi takve odevne kombinacije kakve bi većini nas teško i pale na pamet, ali uvek ostaje krajnje elegantan i moderan. U svakom trenutku van terena izgleda kao da bi mogao da uđe u bilo koji noćni klub u Majamiju. Zanimljivo je i to da je imao kolumnu kojom je podelio neke modne savete čitaocima Men’s Fitnessa, a mnoge je zabavio i kada je u toku utakmice njegovog tima protiv filadelfijskih Sixersa, zastao da popravi kravatu treneru filadelfijske ekipe, Eddie Jordanu. Osim toga, on voli da svoje odevne kombinacije deli na društvenim mrežama, posebno na Instagramu. Samo jedan pogled na te slike ukazuje na to zašto se Wade tako visoko kotira na listama najbolje obučenih muškaraca. On svoju upečatljivu obuću, čudan izbor boja i nesvakidašnje detalje uklapa sa toliko nonšalantnosti i poverenja, da se sa punim pravom možemo ugledati na njegov stil.
David Beckham
Beckham je i pored novih, modno osvešćenih , generacija sportista i dalje istinska ikona stila koja je miljama ispred svojih kolega sportista, a posebno fudbalera. U svom ponašanju i izgledu on nije ništa manje od super modela.On zrači harizmatičnom ličnošću isjajnim izgledom. Njegov moderan I trendi stil je jedan od razloga njegove ogromne popularnosti. Sa nekoliko veoma uspešnih modnih kampanja, svojom linijom veša za brend H&M, kao i za modnu liniju njegove žene Viktorije i uvek besprekornom izgledu, gde god da se pojavi, Beckham nije samo fudbaler već i osvedočeni trendseter u svetu mode koji je svojim stilom odevanja vratio glamur u muški sport. Kao mlađi uglavnom je nosio casual kombinacije, dok u poslednjih par godina promoviše odela poznatih svetskih kreatora. U nekoliko navrata je eksperimentisao sa stilom, ali su čak i njegovi modni ispadi, kojih nije ni bilo previse, doživljavali renesansu jer već sutradan po njegovom pojavljivanju u određenom outfitu horde modno osvešćenih muškaraca bi krenule u potragu za istim ili sličnim odevnim predmetima. Svojim uticajem on je promenio pogled na mušku modu. Dolce&Gabbana su jednom prilikom konstatovali kako je on doneo revoluciju na tom polju. On je odlično stilizovan, ali strejt muškarac, porodičan čovek sa uspešnom ženom I puno dece. Muškarci su, gledajući ga takvog, govorili: Ako je on to nosio, onda mogu I ja. Sa jedne strane on je razbio predrasude da su dizajnirane stvari isključivo za gay muškarce ili vizuelne egzibicioniste, ali je sa druge strane on negde doneo i primese savremene gay poetike u odevanje strejt muškaraca. Što, zapravo, i nije tako loše. I inače on sve vreme vrlo koketira sa gay populacijom svestan da je i njihova ikona podjednako koliko I većine žena na planeti. Istovremeno to je i deo muške populacije koji najviše novca troši na odeću i svoj izgled generalno, pa su samim tim potencijalni konzumenti proizvoda koje njegov lik prodaje. U tom kontekstu se Beckham svojom najnovijom kampanjom koju je slikao za promociju svog veša za H&M, upravo njima i obraća. Drugoj strani svojih fanova obraća se na drugačiji, njima prihvatljiv način. Za njih on nije toliko sex simbol koliko porodičan čovek, koji se, posebno od kada je prestao aktivno da se bavi sportom, stalno pojavljuje u društvu svojih sinova koji su poput njega besprekorno stilizovani jer Viktorija definitivno ništa ne prepušta slučaju.
Tom Brady
Tom Brady se već duže vreme nosi sa popularnošću stečenom i izvan fudbalskog terena ponajviše svojim stilom odevanja i izgledom. Ono što nije mogao da izbegne su poređenja sa Beckhamom, posebno što i iza njegovog stila u poslednje vreme stoji njegova prelepa supruga, čuvena manekenka Giesle Bundchen. Međutim i pre braka sa njom Brady je bio svestan svog dobrog izgleda i odlično stilizovan. Još 2007. godine Esquire ga je proglasio za najbolje obučenog muškarca na planeti I pohvalio ga prevashodno zbog njegovih jednostavnih tamnih, dobro krojenih odela i stajlinga koji podseća na Kenedijeve. Brady je prepoznatljiv po jednostavnom stilu, uvek odmeren i besprekorno elegantan.Najčešće nosi šivena odela koje dizajnira Ermenegildo Zegna ili Tom Ford. Neguje pročišćen i jednostavan američki stil u odevanju, ali ultra moderan, što ga i čini jednim od najbolje odevenih sportista ali i sportistu sa verovatno najviše naslovnih strana u modnim časopisima. I pored toga njegovo vreme, čini se, tek dolazi. Trenutno je zaštitno lice brend UGG.
Victor Cruz
Salsa koju Victor Cruz zaigra na terenu maltene svaki put kada osvoji poen već ukazuje na duh kojim on zrači i na terenu i van njega. A kada se na to dodaju i njegov savršen izgled i stajling, kombinacija je dobitna. Njegov lični stil gotovo je bez konkurencije među kolegama. Osim toga Cruz ni ne krije svoje interesovanje za modu, pa je pokrenuo i svoju liniju sportske garderobe i nazvao je „Young Wales“ svesredno verujući u nju. Uvek je prisutan na modnim dešavanjima, a na njujorškoj nedelji mode je uvek u prvom redu. 2012 je presecanjem crvene vrpce svečano i otvorio ovu manifestaciju, a na istoj mu je dodeljena i nagrada za najbolje obučenog tj. najstilizovanijeg sportistu. Njegov stil se razlikuje od prilike do prilike, ali uvek izgleda besprekorno. Od sportskih izdanja, preko casual varijanti do savršeno skrojenih odela i odlično uklopljenih kravata. Pored toga, Cruz ume da ponese i odelo crvene boje, kao i cipele stare trideset godina i da izgleda prosto savršeno. Skoro da je potpuno nebitno šta on ima na sebi jer je odveć sigurno da će on svaki outfit izneti i prikazati bolje od bilo koga drugog. On se ponaša i izgleda tačno onako kako očekujemo da bi jedna njujorška sportska zvezda i trebalo da izgleda.
Shaun White
Neke bi mogla iznenaditi činjenica da se Shaun White pojavljuje na listama najbolje obučenih sportista, ali samo zbog predrasuda koje imaju o sportistima njegovog kalibra. White, međutim, razbija te predrasude pokazujući da snouborderi i skejtborderi mogu imati veoma napredan stil. Dok većina njegovih kolega izgleda kao da su se probudili posle burnog noćnog provoda, White svojim izgledom odaje potpuno drugačiji utisak. Oblači se otmeno i elegantno ako to prilike nalažu, ali je uvek i uglavnom krajnje moderan i trendy. Prepoznatljiv je po svojoj riđoj kovrdžavoj kosi, ali ne samo po tome, već i po vrlo dobro osmišljenim modnim kombinacijama.
Henrik Lundqvist
Henrik Lundquist poreklom iz Švedske definitivno je najbolje obučen sportista američke nacionalne hokejaške lige. Živi u New Yorku, ali je zadržao više evropski stil u odevanju zbog čega je uvek besprekorno uredan i elegantan. On nikada ne nosi majice, obožava uske kravate i ističe Hugo Boss, Tiger of Sweden i Dior kao svoje omiljene brendove. Njegovi saigrači su priznali da su malo zbunjeni njegovim evropskim stilom odevanja i uskim pantalonama, ali to je razumljivo jer hokejaši nikada nisu važili za osobe koje prate modne trendove. Golmani, isto tako, ne važe za osobe od stila, ali Lundquist uspešno razbija takve predrasude. Prepoznatljiv po svojoj frizuri koju nikada ne menja, elegantnom odevanju i evropskom duhu, Lundquist nikada ne štedi na stilu. Čim kroči u javnost on biva zapažen kako po svom uskom džinsu tako i po svojim savršenim odelima i kravatama koji su, pored frizure, njegov zaštitni znak
Gerard Pique
Gerard Pique, odbrambeni igrač Barcelone i muž pop-zvezde Shakire, potpuno neprimetno je dospeo na liste najbolje odevenih sportista. Ono što kod njega dominira jeste njegova energična pojava pa mu je takav i stil odevanja. Slepo prati trendove i uglavnom je u sportskim i casual izdanjima, ali uvek dobro i kvalitetno obučen. U skladu sa njegovim trendy odevanjem je i njegova moderna frizura koja je često u prvom planu. Poput većine njegovih kolega i Pique je bio promoter poznatih modnih brendova. Najpre je bio angažovan kao prvi celebrity promoter muške linije brenda Mango. S obzirom na to da je H.E. by Mango relativno nov brend, četiri godine nakon svog osnivanja je angažovao Piquea sa namerom da približi novi brend svojim kupcima, ali i da na njega skrene pažnju i muškaraca i žena. Poslednji angažman tog tipa je imao za poznati italijanski džins brend Replay, za koji je snimio reklamu sa četvoricom svojih saigrača: Neymar Jr., Luis Suarez, Andres Iniesta i ivan rakitić.
Jenson Balton
Vozači formule 1 su nekada zauzimali vrlo visoka mesta na listama najbolje obučenih sportista, ali već duže vreme nije bilo njihovih predstavnika među najboljima u ovoj sferi. Sve do pojave Jensona Buttona. On je Britanac pa pretpostavljamo da nosi duboko usađen osećaj za modu. Njegov stil odevanja reflektuje uspeh i vanvremensku eleganciju. Britanski je do svoje srži, jednostavan ali efektan i perfektno skrojen. Balton ističe da voli odela šivena po meri jer mu savršeno stoje. Kao omiljeni brend ističe Hugo Boss, što je sasvim logično s obzirom na činjenicu da je bio njihovo promo lice.
Cristiano Ronaldo
Mašina na fudbalskom terenu – Cristiano Ronaldo,kada je o odevanju reč odaje utisak elegantnog i uvek dobro obučenog mladića. Njegovo savršeno izvajano telo mu daje mogućnost da nosi šta god poželi, ali i da reklamira ono što hoće, jer njega žele svi. Marketinški stručnjaci odavno su “ulovili” Portugalca, koji sa idealnim proporcijama i urođenim šarmom može uspešno da iznese bilokoji deo garderobe. Zbog njegove popularnosti svi svetski modni brendovi sanjaju da im as Reala bude maneken. On je, međutim, već godinama veran Armaniju čije je i promo lice. Njegove fotografije u Armani donjem vešu ostavljaju bez daha mnoge žene, ali I muškarce, širom sveta. Kristijanova marketing služba je napravila od njega modnu ikonu, ali nije tajna da i sam Ronaldo voli da se oblači po novoj modi i da mu nije strano da ide na modne revije. Naravno, zbog godina i izgleda Ronalda retko oblače u klasične kombinacije, već je skoro svakodnevno viđen u nekim ležernijim varijantama. On ima svoj stil koji je jedinstven i koji diktira trendove. Bez obzira na njegovu mladost on je već modna ikona. Mada se u tom segmentu od njega tek očekuju velike stvari.
Srpsko izdanje najuticajnijeg muškog magazina na svetu, pokrenuto je na jesen 2013.
Text is copyright protected and is the property of esquire.rs and doroteo.rs
MAN.AT.HIS.BEST / lifestyle & fashion